Thursday, February 18, 2010

Analogi Visualisasi Limau Sunkist

0

Analogi Visualisasi Limau Sunkist : Bagaimana setiap pemikiran mempengaruhi setiap sel dalam tubuh.

Objektif Pembelajaran :

Pada akhir modul ini, pelajar dapat merasakan kesan pemikiran positif akan menghasilkan tindakan positif. Setiap apa yang kita fikirkan mempengaruhi setiap sel di dalam tubuh.

Bayangkan anda membeli limau Sunkist yang berwarna oren menarik dan bersaiz besar. Pada ketika itu anda dalam keadaan kehausan. Anda mengenggam limau tersebut. Anda mencium baunya. Anda berasa tidak sabar untuk membayarnya dan terus ke kereta untuk menikmati keenakkan limau Sunkist tersebut. Sesampai sahaja di kereta anda pun terus mengupas kulit limau Sunkist tersebut. Percikan limau memenuhi ruang kereta anda dan menusuk ke deria bau anda. Setelah semua kulit telah dikupas anda pun menggigit limau tersebut perlahan-lahan. Air limau yang segar lagi masam-masam manis memenuhi ruang mulut anda …… seronoknya……sedapnya…..

Anda dapat rasa perubahan di dalam mulut anda ?

Begitulah satu contoh kuasa pemikiran.

Bagaimana pula apabila anda sedih ?

Setiap apa yang difikirkan adalah penting dan tidak ditapis dari otak terus ke tubuh. Apabila kita berasa sedih, memikirkan kesedihan, ia akan menjejaskan kesihatan. Stress boleh menyebabkan kesihatan terganggu.

Apa yang anda fikirkan setiap saat mempengaruhi kesihatan. Ingin hidup sihat ? Perhatikan gaya pemikiran anda. Berapa banyak kali anda mengatakan “Saya keletihan”, “ Saya sakit” , “ “Saya macam nak selsema”, “ Kerja macam nak mati …. Lebih baik mati daripada …..” Setiap pemikiran tersebut menghantar mesej yang negatif ke tubuh, dan sel-sel dalam tubuh akan terpengaruh dan terjelmalah kebenaran kenyataan tersebut.

Apa yang boleh anda perkatakan dengan pengalaman sebentar tadi ?

Ingat kembali ketika anda marah. Bagaimanakah keadaan tubuh anda ? Bila dalam keadaan marah, jantung berdegup laju, tangan mula berpeluh dan mata akan membesar. Ini disebabkan ketika perasaan marah menguasai pemikiran kita, tubuh mengeluarkan bahan kimia ‘negatif’ yang membuat tubuh kita merasa tidak selesa dan menghasilkan reaksi tersebut.

Bolehkah anda menyatakan pengalaman lain yang anda lalui ?

No Response to "Analogi Visualisasi Limau Sunkist"

Post a Comment