Wednesday, February 10, 2010

Penafsiran Personaliti

0

Salam sejahtera.
Ketika memberi ceramah motivasi, kadangkala saya berperanan sebagai pakar menafsir personaliti peserta kursus yang terdiri dari para remaja. Antara aktiviti adalah menunjukkan gambar gelas yang berisi air separuh penuh. Persoalan dikemukakan kepada peserta "Apakah yang anda lihat" Berbagai jawapan yang diterima. Ada yang mengatakan melihat gelas tu separuh penuh dan sebahagian lagi menyatakan gelas itu separuh kosong.

Saya menjelaskan tentang kehidupan ini yang dipenuhi oleh dua golongan yang menarik perhatian saya untuk dibincangkan iaitu golongan optimis dan golongan pesimis.

Saya menjelaskan jika mereka yang melihat gelas itu separuh penuh, mereka adalah golongan orang yang optimis. Kurang merungut dan sentiasa bersyukur dengan nikmat yang diperolehi. Anda adalah seorang yang positif yang mempunyai masa depan yang cerah jika terus mengekalkan sikap sedemikian. Mereka perlu mengembangkan sikap positif tersebut.

Mereka yang sentiasa melihat gelas itu separuh kosong adalah seorang yang pesimis yang sentiasa melihat kekurangan yang wujud dan kerap kecewa dengan kekurangan tersebut. Golongan ini kurang bersyukur dengan nikmat-nikmat yang diperolehi, dan sering meluahkan kekecewaan terhadap dugaan yang diuji oleh tuhan. Golongan ini sering angkuh dengan ‘perfectionist’nya yang sentiasa sering tidak puas hati dengan kekurangan yang wujud dan sehingga sering pula mengkufuri nikmat yang ada. Oleh itu golongan ini perlu melatih diri mereka untuk melihat nikmat-nikmat yang amat banyak dilimpahkan. Menjadi insan yang lebih menghargai nikmat yang ada.
Semoga peserta-peserta dapat berfikir dengan positif dan mengubah persepsi terhadap sesuatu peristiwa ke a rah mendidik diri menjadi seorang yang optimis.

Bagaimana pendapat anda?

No Response to "Penafsiran Personaliti"

Post a Comment