Friday, February 26, 2010

Persekitaran kondusif kaunseling

1

Environment kondusif dalam konteks kaunseling ( Dedikasi kpd Melorian)

Sesi kaunseling telah selamat dijalankan. Saya mengutamakan persekitaran kondusif untuk keberkesanan sesi kaunseling. Persekitaran yang klien merasakan ‘selamat’ dan terkawal untuk kongsikan permasalahannya. Beberapa perkara perlu wujud dalam persekitaran kaunseling yang kondusif;

1. Alu-alukan kedatangan klien. Buatkan klien merasa dihargai dan dihormati. Luahkan rasa gembira dapat berjumpa klien dan looking forward untuk bekerjasama. Beritahu klien yang anda bersedia dan ambil berat untuk membimbing. Bertanyakan pengalaman berkaunseling yang pernah dilalui klien sebelum ini. Beri penjelasan awal mengenai perjalanan yang akan dilalui. Jangkamasa sesi iaitu sekitar 40 minit sahaja. Oleh itu klien juga dapat mengurus masanya. Bertanyakan klien sama ada dia selesa dengan suasana yang wujud. Adakah dia bersedia untuk meneruskan sesi tersebut.

Kadangkala kehadiran klien adalah kerana dirujuk. Jika setelah mendapat layanan seperti di atas dan dia menyatakan tidak bersedia untuk berkaunseling, beritahu dia sebenarnya anda mengambil berat dan bersedia bila-bila masa jika klien berubah fikiran memerlukan bimbingannya. Kaunselor tidak perlu merasa kecewa atau gagal jika klien menolak pada masa itu. Be professional. Hubungan kaunseling yang kondusif adalah berdasarkan ‘kerelaan hati’ klien.

2. Perlu ditekankan kepentingan sikap kaunselor. Kaunselor perlu "Unconditional Positive Regard". Ini bermaksud, kaunselor menerima klien dengan tangan dan minda terbuka, tanpa membuat penilaian awal, tanpa prasangka buruk, tanpa ‘judge by its cover’ dan jangan Tanya soalan yang direct atau konfran di peringkat awal. Beri ruang keselesaan yang secukupnya. Wujudkan ‘rapport’ dan tanamkan kepercayaan dalam diri klien bahawa anda sedia mendengar dan berusaha membantu. Anda berusaha untuk empati dengan klien iaitu dapat ‘membaca’ dan ‘melihat’ masalah dari kacamata klien. Teroka luahan perasaan dan kenyataan-kenyataan permasalahan klien dengan tenang.

3. Persekitaran fizikal juga penting. Pastikan perbualan tidak dapat didengari oleh orang lain. Bilik anda kalis bunyi. Tiada klien yang selesa jika mengetahui yang perbualannya boleh didengar oleh orang di luar bilik kaunseling. Oleh itu pastikan tempat dan masa dilaksanakan kaunseling tiada gangguan. Tiada gangguan telefon.

Kedudukan setti pun penting. Pastikan kerusi tempat duduk selesa, kerana anda hendak duduk di situ sekitar 40 minit. Pastikan jaraknya sesuai untuk anda berbincang. Sediakan kertas tisu, mungkin akan digunakan. Pastikan klien selesa dank lien merasakan anda memang mengalu-alukan kedatangannya dan bersungguh untuk mendengar luaahan hatinya.

Alhamdullillah, kesemua ini dapat dilaksanakan.

1 comment: