Tuesday, February 23, 2010

Persediaan Menghadapi Penyeliaan Kaunseling Individu

2

Esok, pensyarah saya, Dr. Faizah dari UTM, akan bersama saya ketika saya melaksanakan kaunseling individu. Beberapa persediaan saya lakukan secara mental. Setelah penat melakukannya secara mental iaitu seperti berfikir sebelum mengerakkan buah catur,dengan mengambil kira banyak kemungkinan yang akan berlaku sehingga perlu memikirkan 5 langkah kehadapan !, saya mengambil langkah untuk mencoretkannya di sini.

Saya biasanya menggunakan pendekatan Carl Rogers, iaitu Teori Pemusatan Klien, yang menakrifkan sesi kaunseling adalah satu perhubungan menolong yang personal. Saya perlu menjalinkan satu hubungan yang kondusif dan terapeutik supaya klien berasa selesa dan mampu meneroka potensi dirinya sendiri dan akhirnya bersedia untuk berubah dan berkembang.

Saya sedar di dalam hubungan itu nanti wujud 6 situasi yang mendorong klien membuat perubahan personaliti. Berikut adalah 6 situasi yang bakal saya lalui

  1. Saya akan berusaha mewujudkan suasana perhubungan menolong yang kondusif supaya klien dapat merasakan suasana terapeutik dengan suatu perhubungan yang unik iaitu perhubungan psikologi.
  2. Saya akan berhadapan dengan seorang klien yang tidak kongruen yang menyebabkannya mengalami kerisauan, kegelisahan dan kebimbangan. Klien memerlukan bantuan. Sudah pasti pengalaman sebenar tidak selari dengan gambaran kendirinya.
  3. Oleh itu saya perlulah seorang yang kongruen, ikhlas ingin menolong klien.
  4. Saya perlu menerima klien saya secara positif tanpa syarat, iaitu tiada prasangka buruk. Saya yakin klien jujur inginkan bantuan, bimbingan ke arah kehidupan yang positif.
  5. Saya perlu menjiwai permasalahan klien, dapat memahami secara empati, iaitu dapat memahami apa yang dialami dan dirasai klien dan mengkomunikasikan perasaan, persepsi dan kefahamannya kembali kepada klien.
  6. Diharapkan klien dapat merasai dia disambut oleh saya secara tanpa syarat dan kefahaman empatik saya dapat menyelesakannya untuk memulakan penerokaan untuk mengkongruenkan diri, mengalami perubahan diri yang positif.

Daripada di atas, dapatlah saya menggariskan 3 sikap yang perlu ada pada kaunselor iaitu di situasi ke-3, ke-4 dan ke-5. Pertama, kaunselor perlu seorang yang kongruen, iaitu ikhlas dan sentiasa bersungguh-sungguh untuk menjadi dirinya yang sebenar.


Kedua, sentiasa menerima klien secara positif tanpa syarat, iaitu boleh menerima setiap aspek pengalaman klien sebagai unik, diterima sepenuhnya dengan mesra dan positif.


Ketiga, kaunselor perlu dapat memahami dengan tepat dunia klien. Saya mesti memahami perasaan-perasaan klien seperti marah, serba-salah, benggang dan sebagainya. Saya perlu empati supaya saya dapat memahami perasaan klien, dan tidak keliru dengan apa yang dimaksudkan klien dan akan menghasilkan nada suara dan mimik muka yang selari dengan pengalaman klien.


Last but not least, disamping sikap kaunselor yang akan mempengaruhi perhubungan menolong ini, kemahiran asas mendengar, menyoal, dan menafsir perlakuan non-verbal adalah sama penting untuk diberi perhatian.


Doakan sejahtera ketika sesi kaunseling berlangsung.

Salam 1Malaysia.

2 comments:

  1. en.Razak...apa maksud kondusif dalam konteks kaunseling? selalu baca tapi tak jelas maksud.

    ReplyDelete
  2. Thanks for d interest. I dah buat satu post dedicated for u. Hope useful.

    ReplyDelete